Debitering värme/varmvatten

Liegatingar! Äntligen – ett länge efterfrågat besked:

Debiteringen för respektive fastighets ackumulerade fjärrvärme- och varmvattenförbrukning under tiden från 1 juli till nu kommer att finnas med på samfällighetsavgiftsfakturan för november, som inom kort kommer till var och en.

Visserligen handlar det om samlad förbrukning under flera månaders tid, men var inte rädda för att få en jätteräkning – eftersom fjärrvärmen har varit avstängd under nästan hela perioden så kommer den största delen av summan att handla om förbrukat varmvatten.

Styrelsen beklagar givetvis att bytet av tjänsteleverantör från Mälarenegi till Elvaco tagit så lång tid, men det beror på omständigheter utanför vår kontroll: Mälarenergi var långsamma med att lämna över till Elvaco, och Elvaco har sedan haft problem med avläsningstekniken som tagit tid att få ordning på. Dessutom har det varit problem med att få avläsningen att synka med samfällighetens faktureringssystem.

Nu ska emellertid tekniken fungera, så att vars och ens förbrukningssumma inkl moms fortsättningsvis ska finnas med på samfällighetsfakturan.

Samfälligheten anlitar fr o m 1 november en bokföringsbyrå för att sköta all sin bokföring och fakturering. Det ger oss större kontinuitet i och bättre uppföljning av vår ekonomi än tidigare.

Med vänlig hälsning,

Styrelsen

40 svar på ”Debitering värme/varmvatten”

  1. Nu har fakturan kommit på datan gällande dec.men summan va 2.282kr
    Ingen moms ingen betalning för värme och varmvatten

    Svara
  2. Uppdatering från styrelsen!

    Vi har tagit emot filer från Elvaco för värme och vattenförbrukning. Dessa är ivägsända till vår redovisningsbyrå torsdagen 1/12 och de arbetar med att lösa av materialet till fakturor till respektive fastighetsägare.

    Vi beklagar förseningarna men de är dessvärre utom vår kontroll.

    Svara
  3. Hej
    Nu har fakturan kommit gällande värme och varmvatten min undran är är det moms inräknad? vissa månader har vi betalt moms .vi vart även lovade få fakturan specad månad för månad har även ställt denna fråga I gruppen !

    Svara
  4. Hej!
    Det finns mycket att undra om den senaste fakturan. Förutom att det inte finns någon specifikation om vad man bör betala för som pris/enhet antal enheter och moms står det följande:
    Fakturadatum 2022-12-14
    Betalningsvillkor 30 dagar
    Förfallodatum 2022-12-28
    Är det inte förvirrande?
    Dessutom man betalar dröjsmålsränta 8% om man inte betalar när? : om 30 dagar eller den 2022-12-28 ?
    Allt detta efter att 3 företag plus styrelsen har hård jobbat i 6 månader?
    Jag undrar hur mycket kostar kalaset som vi ska betala i slutändan?

    Svara
    • Hej George
      Dom som får faktura i pappersform betalar till nått som heter foxnot med ett annat postgiro nummer pratade med en granne för nån månad sedan och fick veta det men vet inte hur det är idag !! verkar lite konstigt

      Svara
  5. Men hallå!
    Det kom nyligen en ny faktura men UTAN VÄRME OCH VATTEN !?
    Det står så på trådens inledning:
    ”Nu ska emellertid tekniken fungera, så att vars och ens förbrukningssumma inkl moms fortsättningsvis ska finnas med på samfällighetsfakturan.”
    Men det värkar inte fungera!!
    När blir det ordning på detta?

    Svara
  6. Jag väntar tålmodigt på att någon i styrelsen ska behaga svara på Georges inlägg ovan. Vill också gärna se att vatten och värme är uppdelat på fakturan så man ser förbrukningen separat.

    Svara
  7. Överväger att rättsliga vägen ställa styrelsen till ansvar, då senaste fakturan ej är korrekt. Anser att varje konsument har rätt att få fakturan specificerad, med fjärrvärme, tappvatten, moms och pris per kubikmeter.

    Mvh
    Magnus Söderberg

    Svara
  8. Specifikation borde ju komma… om inte så vore det bättre att ta tillbaka Mälarenergi!!
    Vi får verkligen hoppas november stämmer och vi får svar. Det ska bli spännande att se december fakturan sen, då vi inte ens varit hemma mellan den 1-17 dec + alla element neddragna till minimum.
    Borde bli billig. ;P

    Svara
  9. Hej alla i styrelsen!
    Fick idag räkning för varmvatten/fjärrvärme!
    Räkningen var på 4.044:-
    Kollade vad vi betalade förra året 2021 samma månad!
    Räkningen var på 1.203:-
    Fråga: är det rimligt med sådan skillnad?
    Mvh Jan Sundberg

    Svara
    • Hej
      Tydligen fel på fakturan !!
      Håller med vi borde återgå till mälarenergi
      Men för att göra det måste alla va med om det och få styrelsen att ändra.

      Svara
  10. Hej alla Liegatingar!
    Det verkar vara vara kaos med fakturor och inte bara med det. Redovisningen för 2021 är inte godkänt av redovisningsbyrån. Men varför? Finns något allvarligt fel i den? Varje gång har styrelsen hävdad att det var redovisningsbyråns fel. Men ett helt år? Vi befinner oss i 2023 nu och det är snart dags för redovisningen för 2022.
    Föreningen fungerar helt olagligt p g a detta.

    Svara
    • Hej
      Jag va kontakt med västerås revision Helena andersson sa att hon hade åsikter på årsredovisningen och skickat det till vår styrelse i augusti men hon har inte hört något ifrån dom

      Svara
    • Hej George och övriga undrande!
      Vad kan vi boende göra? Det känns inte bra det här…
      Vänligen Maria, Liegatan 104

      Svara
  11. Hej
    Undrar om det är lagligt att skicka ut listor på alla grannarna vad dom ska betala i värme och varmvatten va för tidskrävande att skicka ut till var och en det vart bestämt på styrelsemötet i tisdags enl. Kassören

    Svara
  12. Nu lägger jag ut ett inlägg här eftersom jag inte får svar när jag lägger ut på fb, inget svar när jag skriver till ordförande och då har vi stridit för detta i flera flera år. Det gäller samfällighetsfakturan och fakturan för värme/vatten.

    Vi har under många många år nu haft problem med att fakturan inte kommer i tid, har vi en räkning som ska vara betald i dec så kommer den 8-10 januari. Men den förra fakturan har inte kommit ännu, den som ska vara betald imorn. Detta är under all kritik!!!

    För ett tag sedan skrev jag ett inlägg i fb gruppen i hopp om att få svar, det gjorde jag två gånger, detta då vi vart i kontakt med kassör bland annat under så himla många gånger tidigare men står i samma ovisshet när svar kommer, OM svar kommer. Bortförklaring efter bortförklaring.

    Nu är det den 17 januari och vi har fortfarande INTE fått räkningen för samfälligheten som skulle vara betald i december. Vi har inte heller fått den första räkningen för vatten/värme som gäller juli-okt

    Nu har jag pratat med flera som inte fått räkningen för värme och vatten, men som däremot fått samfälligheten.

    Jag förväntar mig att det inte under några som helst omständigheter ligger någon förseningsavgift på dessa när de kommer då vi inte ens vetat om att den för värme och vatten skulle vara betald 28 dec tills då jag skrev inlägg på fb men som sagt inget svar, Inte heller på samfälligheten då den inte kommit.

    När kan jag förvänta mig att få dessa?

    Är det verkligen okej att vi ska betala retroaktivt för så många månader när ingen av oss boende gjort fel??
    Detta liknar en dagisnivå utan dess lika, om ens det! Herregud detta är fan pinsamt.
    Skärpning nu, se till att vi slipper jaga fakturorna i fortsättningen, nu har det gått för långt!

    Andreas och Sandra
    Liegatan 37

    Svara
    • Hej
      Vi som fått faktura på värme och varmvatten för juni-okt och har betalt den har fått meil från kassören att det blivit fel den ska räknas om vi har oxå fått faktura på nov.varmvatten den fick vi meil om att kasta för den va också fel tydligen svårt att göra rätt

      Svara
  13. Hej Maria och övriga undrande!
    För att du frågade mig:
    Enligt stadgarna och lagen om förvaltning av samfälligheter 47 § 3 kan en femte del av röstberättigade medlemmar hos styrelsen begära att extra stämma skall hållas och anger ärenden som skall behandlas. Styrelsen bör att inom en vecka kalla till extra stämma.
    De sista stämmor hade en deltagande på i snitt 15 medlemmar och jag är tveksam om man får en femte del dvs 25 medlemmar att begära det.

    Svara
    • Tack George, dig kan man lita på!

      Vi skulle behöva ett forum där vi som är frågande kunde ha kontakt. Nog borde vi vara en femtedel ändå?

      Svara
  14. Hej

    Jag börjar bli ordentligt frustrerad nu.
    Vi har försökt nå orförande utan resultat. Andreas har lagt in 2!!! Inlägg på Facebook men inte heller där någon respons. För 2 dagar sedan skrev Andreas även ett inlägg här, men inte heller det har gett resultat.
    I flera år har jag haft kontakt med Besnik medan han satt som kassör. Detta då fakturering för samfälligheten alltid kom en bra bit in på månaden efter. Dvs räkningarna som ska betalas i ex januari, så kommer samfällighetsfakturan nästan i mitten på februari. Varje gång får man olika förklaringar såsom ex att man håller på att byta bank och att det då skulle bli bättre, men icke! Samma sak hela tiden.

    Sedan lägger man moms på samfällighetsfakturan för mälarenergi då man påstår att de inte debiterat för den, men det är också fel!
    Jag har vart i kontakt med MÅNGA på mälarenergi som säger att vi redan betalar momsen till dem. Det står 0kr på fakturan och det hade att göra med att de inte får skriva ut den. Jag kommer inte ihåg exakt men att de inte debiterat är FEL. Vi har alltså de månader ni lagt på den fått betala dubbla moms avgifter. Till en början har jag även förstått att det var samma summa för alla och det kan orimligen stämma att alla har exakt lika mycket i moms. Efter påpekande om detta och mycket krigande från min sida så kvarstod att moms ska vara med men summan ändrades. Jag undrar verkligen om detta är något som vi faktiskt kan få rätt i om vi boende väljer att gå vidare med den frågan. Att momsen inte heller var med varje månad är också ett mysterium för mig, för om de inte debiterat enligt er så betyder ju de att den skulle ligga med varenda månad. Det luktar skumt lång väg.

    Nu har vi heller inte fått värme/vatten räkningen för juli/okt som skulle vara betald i dec, inte samfälligheten som hörde ihop med räkningarna i dec, inte värme och vattenfakturan som kommit till några denna månad. Vad i helskotta är det som händer?
    Absolut lägga undan pengar för räkningarna, men HUR MYCKET ska man lägga undan när man inte vet hur mycket det kommer vara? Förstår ni ens vad ni gör med familjer som har det svårt redan?
    Jag förväntar mig att räkningarna kommer allra senast imorn till oss, jag ska även kolla upp rent juridiskt om vi är kravlagda att betala så här retroaktivt för så många månader när ingen av oss gjort något fel! Vi pratar inte en månad utan 6!! månader.
    Detta är skamligt.

    Nu blev de ett långt inlägg men jag/vi är så frustrerade nu att jag inte vet varken ut eller in.

    Förväntar mig ett svar genast.

    Mvh Sandra Liegatan 37

    Svara
  15. Varför togs mitt inlägg bort?
    Jag börjar bli riktigt arg nu.
    Finns nog inget annat att göra än att gå vidare med detta.

    Sandra
    Liegatan 37

    Svara
  16. Hej,

    Nu har min man lagt två inlägg på Facebook, inget av dem läggs in eller tas bort, jag vill veta varför?
    Han har försökt nå Stefan, ordförande men inte heller där något svar.
    Jag har under många herrans år vart i kontakt med Besnik när han satt som kassör då våra fakturor inte kommer när de ska, men fått ursäkt efter ursäkt sol bland annat att de va fel på banken och att ni höll på att byta. Därefter skulle det bli bättre men nej. Samma fortfarande. Om en ska betala sina räkningar i slutet av månaden så vill man ha alla räkningar, men samfälligheten kommer typ i mitten på månaden därpå, detta har jag påpekat många gånger och är otroligt frustrerande.
    Jag la även ut inlägg på hemsidan men nej det tar man också bort, jag vill veta varför!!

    Jag har även i mitt inlägg på hemsidan till er ifrågasatt momsen ni lagt på på samfälligheten då ni påstår att mälarenergi inte debiterat, men det stämmer inte. Jag har pratat med FLERA ansvariga där som alla säger att ni har fel, att de debiterar oss men att de inte av någon anledning jag inte oömmes ihåg, kan specificera på fakturan, varav att det står noll där. Men ni hävdar att de har fel och fortsatt debitera alla. Det sjuka i detta är att alla i början hade samma avgift i den moms ni debiterade vilket är skrämmande då vi alla inte har samma förbrukning. Efter påpekande om detta till er så blev summorna olika. Men avgiften kom inte varje månad vilket också är helt galet för om inte mälarenergi debiterat som ni påstått så ska det väl inte vara olika olika månader??
    Det är något skumt med allt.

    Gällande samfälligheten som skulle betalas med övriga räkningar i dec och vara betald 18 januari, den har vi fortfarande inte fått och vi har verkligen försökt få ifatt den, men detta är på riktigt helt vansinnigt att vi ska behöva göra. Vi har inte heller fått räkningen för värme och vatten mellan juli/okt, inte heller någon därefter. Vad är det som händer?
    Jag förväntar mig att dessa kommer till oss allra senast imorn fredag 20 Jan 2023, och det ska inte heller ligga någon som helt avgift för försening på dem.

    Jag kommer i min tur att kolla upp juridiskt om ni har rätt till att göra så här med fakturorna, om vi har skyldighet att betala så många månader retroaktivt. Det är inte en månad utan SEX månader.
    Absolut att man ska lägga undan pengar men HUR MYCKET? De familjer som redan har de svårt nu, sätts i en omöjlig situation, det är under all kritik.

    Vi är många boende som är rosenrasande nu, så jag hoppas vänligt men bestämt att detta mejl inte ignoreras som övriga.

    Mvh

    Sandra och Andreas
    Liegatan 37

    Svara
  17. Hej alla boende!
    Vad ska vi göra åt vår styrelse som inte varken svarar på meil telefon e-post mm
    Frågan är !Har vi någon styrelse?
    Detta börjar likna botten !
    Men fakturor hit och dit!
    Olika firmor som tex elvaco Fortnox
    Västerås revision novareko
    Vad kostar inte det!

    Svara
  18. Hej alla Liegatingar!
    Jag ska försöka förklara lite om moms problemet.
    Mälarenergi(ME) har kvalificerade ekonomer och jurister och de kan lagar.
    Vi är kunder och har avtal med ME endast för elnät och elhandel vilket de redovisar på faktura med pris exkl. moms och separat momsen som de betalar vidare till Skatteverket.
    Om vi tittar nu på en faktura från februari 2022 står det följande:
    Tjänst Firma Löpnr Exkl. moms Moms Total SEK
    Elnät Mälarenergi xxxxxxx xxxxx xxxxx
    Elhandel Mälarenergi xxxxxxx xxxxx xxxxx
    TappVV Lieg SMF xxxxxxx 0,00 xxxxx
    Fjärrvärme Lieg SMF xxxxxxx 0,00 xxxxx

    Vad innebär detta? Om vi tittar under rubrik Firma står det på de två sista rader Lieg SMF med organisationsnr. dvs att föreningen bör betala momsen till Skatteverket.
    Ser vi vidare på specifikationer är priset på MWh värme 700 SEK och på ME hemsida står priset för jan feb och dec 700 SEK/MWh inklusive moms. För tappVV är priset på faktura 64,82 SEK/m3 vilket jag kan inte verifiera med antar att det är rätt och det är inklusive moms. För tappVV bör man veta hur mycket energi går åt att värma en m3 vatten men energi priset är detsamma som för värme.
    Slutsatsen är: VI HAR BETALAT TAPPVV OCH VÄRME INKLUSIVE MOMS.
    FÖRENINGEN FICK FAKTURORNA DEBITERADE MED DESSA KOSTNADER AV MÄLARENERGI.

    Svara
  19. Hej igen!

    Jag räknade hur mycket betalde jag till Samfällighetsföreningen från dec. 2021 till dec. 2022 för påstådd obetald moms. Summan är knappt 4000 SEK.
    Räknad på hela föreningen är 4000 x 122 = 488 000 SEK.
    Vi måste kräva tillbaka pengarna!!!

    Svara
    • Hej george
      Du kan väl skicka den infon till styrelsen och be dom att svara det
      Svaret skulle va intressant men du får väl inget svar!!!

      Svara
      • Hej Eva!
        Detta är inte en info, det är ett krav. Vi måste kräva tillbaka vara pengar. Att den som var ekonomi ansvarig inte kontrollerade med ME vad det var som gällde faktureringen är minst sagt slarvigt.

        Svara
    • Dags att gå till baka till mäiarenergi och få ordning på vatten och värme räkningarna och en ny styrelse så vi får ordning på vårat fina område

      Svara
  20. Hej alla,
    Jag har idag skickat ett mail och dokument till styrelsen och revisorn där jag sammanfattar vad vi alla tänker och tycker angående debitering av fjärrvärme och varmvatten.
    För att snabbt sammanfatta: (Det här är mina påpekande och krav)
    1. Debiteringen av FV Juni till Oktober är felaktig, det är inte ett enhetspris om 660 kr/MWH. Priset per enhet är differentierat beroende på månad. Juni – aug kostar 190 kr/MWH.
    2. Den sammanfattning vi fick för perioden juni till oktober är inte OK. Specifikationen måste specificeras med förbrukning och kostnad per månad. Detta är ju speciellt viktigt då det är differentierat pris beroende på månad.
    3. Från vart kommer priset 660 kr/MWH från? Mälarenergi har närmaste pris 650 kr.
    För månad sep – nov. Är det så att vi har ingått ett avtal som kostar mer för förbrukarna???
    4. Felaktigheter enligt punkt 1 måste regleras.
    5. Den moms som är debiterad måste betalas tillbaks till medlemmar. Denna moms är felaktigt debiterad.
    6. Det här är nog den absolut viktigaste punkten. BÖRJA KOMMUNICERA.
    7. Jag förväntar mig svar med en plan inom en vecka. Också att alla medlemmar informeras.
    Jag valde att maila styrelsen och revisorn för att ge dem en möjlighet att börja agera som en styrelse.
    Istället för att direkt publicera vad jag funnit på hemsida eller Facebook. Det har redan blivit ett litet ”drev” mot styrelsen. Och jag kan förstå det, jag har själv haft många obesvarade frågor.
    Jag har gett dem 1 vecka för att svara och presentera en plan, dels mig men också alla medlemmar.
    Om vi inte får någon som helst respons på detta så betyder det att vi inte har någon styrelse. Vi måste då gå vidare och se vad som rättsligen kan göras.

    Svara
    • Jag fick svar via mail i torsdags, 26/1. Det mailet gick också ut till alla som har anmält e-post till styrelsen.
      I det PDF dokument som bifogades förklarades mycket bra var siffran 660 kr/MWh kommer ifrån och hur det ska korrigeras i fakturan avseende januariförbrukning.
      Det sas också i mailet att samma dokument skulle läggas upp på FB sidan men det har tyvärr inte gjorts än.
      Hoppas att någon i styrelsen som läser detta gör det omgående, gärna också på hemsidan.

      Jag fick också ett mycket bra svar på frågan om den sk ”momsen” som debiterades under ett par månader.
      Jag citerar:
      ”Vad det gäller moms som ibland dök upp på fakturorna avseende föreningsavgiften så var det inte moms som avsågs.
      Det var den FV (spillvärme pga kulvertar mm), samt den fasta avgift för vars hushåll som föreningen betalade till Mälarenergi. Om man bor i en fristående villa så debiteras fast avgift 440 kr/mån för FV (år 2020) + förbrukning enl Mälarenergis prislista. När det rör sig om en samfällighet som denna är det föreningen som betalar de fasta avgifterna.
      Detta valde förra kassören att benämna som moms, vilket jag inte heller förstår varför.
      Nu vad det gäller FV och VV så debiteras bara förbrukningen och inga fasta avgifter till oss medlemmar.
      Detta måste följas upp att besparingen för att komfortavtalet sagts upp har möjliggjort att medlemmarna får denna avgiftsminskning (ingen fast avg debiterad).
      Framöver kommer saklig information ges om det är några förändringar som kommer att äga rum.”

      Jag hoppas att någon i styrelsen lägger upp detta också så det blir officiellt. Det är inte min sak att informera.
      Jag är i alla fall nöjd med de svar jag fått och så hoppas vi att det kan bli lite bättre med informationen i framtiden.
      /Svante

      Svara
  21. Bra Svante!
    Jag är med på alt du skrev och vi har möjligheten att kräva en extrastämma genom att samla 25 medlemmars signatur så att styrelsen blir tvungen att inom en vecka kalla till möte. Vi bör också kräva tillbaka moms pengarna felaktigt fakturerade av styrelsen.
    Det står klart och tydligt på Mälarenergi hemsida att priserna per MWh som de tillämpade för värme och varmvatten på vara fakturor var INKLUSIVE MOMS.

    Svara

Lämna ett svar till Maria Avbryt svar